Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@21:01:17 GMT

اسباب بازی ؛آنِ دیگری

تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۳۳۶۴۹۵

اسباب بازی ؛آنِ دیگری

پشت یکی از مسیرهای ورودی به پارک لاله شهرکرد، چند جوانی بساط کرده اند و اجناس مختلف را زیر نور کم لامپ‌هایی که از طریق باتری خودرو روشن شده است، بفروش می‌رسانند.

در بین اجناس بساط شده، اسباب بازی‌های مختلفی نیز وجود دارد و کودکان و خانواده‌ها دور بساط این اسباب بازی‌ها جمع شده اند، به گونه ای که بوی توپ های پلاستیکی رنگارنگ که از مواد بازیافتی درست شده است از چند متر آن طرف تر قابل استشمام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک جوان ریز اندام با موهای جو گندمی، فقط عروسک بساط کرده است و روی یک گونی نخی بر روی زمین، بیش از صد عدد عروسک با طرح‌ها و رنگ‌های مختلف را رها کرده است، نور کم یکی از چراغ برق‌های پارک بر روی این بساط می تابد.

قیمت عروسک‌ها از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود تا یکی از عروسک‌ها که به اندازه یک جوان ۱۰ یا ۱۱ سال قد و قامت دارد که قیمت آن ۴۰۰ هزار تومان است، مادران دور و بّر بساط را گرفته اند و هر کدام چند عروسک را برانداز می‌کنند، بر می دارند و زمین می اندازند و هر کس به اندازه جیب خود یکی دو عروسک برای بچه ها می خرد.

برخی از مهمانان نیز گلایه دارند که عروسک‌ها کمی رنگ رو رفته است و باید قیمت آنها کمتر از قیمت ها اعلام شده باشد، یکی دو نفر نیز خواستار خرید عروسک با قیمت ۵ هزار تومان و حتی ۳ هزار تومان هستند که آب شان با فروشنده در یک جوی نمی رود و از خرید منصرف می شوند.

آن طرف میدان، کنار بساط قوری چینی فروشی، پسر جوان چند عروسک دست ساز را برای فروش بساط کرده است، عروسک‌ها با لباس های رنگی که هر کدام نمونه ای از پوشش یک قوم و ایل است.

قیمت این عروسک‌های دست ساز از ۸۰ هزار تومان به بالاست، خانواده‌ها دور بساط پسر جوان گرد آمده اند، بیشتر این بانوان هنگام تماشا از این گزاره که " چقدر قشنگ است" زیاد استفاده می‌کنند و مدام با گوشی خود عکس عروسک‌ها را می گیرند، وقتی از قیمت ها می پرسند، پس از تماشای ربع ساعتی عروسک‌ها، بی خیال می شوند و می روند و یکی دو زن نیز به شوهران اصرار دارند که برای دکور خانه یکی از این عروسک‌ها را بخرند.

دور بساط که خلوت می‌شود، یک پیرمرد شیک پوش نیز کنار بساط عروسک‌های بومی و محلی با فروشنده در حال صحبت است، از نوع تهیه این عروسک‌ها می پرسد و بعد از خاطرات دوران کودکی اش برای پسر فروشنده می‌گوید، که مادر بزرگ و مادرش برای خواهرانش از این نوع عروسک‌های دست ساز که با جارو باغی و یک تکه چوب درست می‌شد، حرف می زند، این پیرمرد می‌گوید که در آلمان زندگی می‌کند و چند نوع از عروسک‌ها را از پسر می خرد.

این روزها اما بچه ها روی خوش به عروسک‌ها و اسباب بازی‌های بومی و محلی نشان نمی‌دهند، بیشتر مادران عروسک‌ها و اسباب بازی‌های آماده ای را می خرند که گاهی هیچ سنخیتی با سن و سال کودک ندارد.

لاک پشت نینجا کار، پرندگان عصبانی، کابوهای هفت تیرکش، عروسک‌های باربی با مدل‌های مختلف از پر خریدار ترین انواع عروسک هاست و در خوش بینانه ترین حالت عروسک‌های مهربان میکی موس، پلنگ صورتی، کلاه قرمزی و پسر خاله یا کاراکترهای عروسکی تلویزیونی نیز از سوی خانواده‌ها برای کودکان خریداری می‌شود.‏

اما هر چه باشد، رابطه بین کودک و عروسک رابطه‌ای عاطفی است، پر از رازها و رمزهای نامرئی، که دوران کودکی انسان را دچار همذات پنداری و این همانی می‌کند اما این عواطف مادران و کودکانه آیا در عصر جدید بروز و ظهور می‌کند؟ کودکانی که با عروسک‌های خود به خواب می روند و صبح پس از بیدار شدن سراغ از عروسک خود می گیرند.
در گذشته در ایران عروسک سنگی با عنوان ˈ سنگ صبور ˈ وجود داشت که انسان‌ها با او رازهای خود را در میان می‌گذاشتند و این عروسک کوچک سنگی بعدها در یونان باستان عنوانˈ آنیموسˈ را به خود گرفت.
از منظر روان شناسی، عروسک‌ها آن ˈدیگری ˈ انسان‌ها بودند که کودکان با آن زیست می‌کردند و کم کم این عروسک‌ها شکلی عمومی به خود گرفتند و پارچه و چوب جایگزین عروسک‌های سنگی شدند و لباس قرمز و زرد بر تن کردند تا رازهای رنگ‌های عروسک‌ها همچنان نهفته باقی بماند.
خیمه شب بازی نیز نمایشی عروسکی بود که از ایران به کشورهای عربی و از کشورهای عربی به اروپا راه بافت و عروسک‌های ایرانی تبدیل به عروسک‌هایی حجیم‌تر و شکیل تر شدند اما با هویت و فرهنگی دیگر که برخاسته از فرهنگ و تمدن غیر ایرانی بود.
زمانی عروسک سازی هنر زنان کدبانوی ایرانی بود، که در گذشته برای کودکان خود عروسک می‌ساختند و این عروسک‌ها دارای ابعاد روانشناختی و جامعه شناختی بودند که حتی در ضمیر ناخودآگاه کودکان زیست می‌کردند.
در این بین قوم بختیاری در فلات مرکزی ایران نیز در هنگام کوچ بزرگ، برای کودکان خود عروسک‌های از جنس چوب و پشم گوسفند می‌ساختند تا به واسطه خلق آن کودکان را سرگرم پرداختن به دنیا این عروسک‌ها کنند.
عروسکی با نام ˈپاژبزک ˈ یا ˈپاژ پرک ˈ که ناصر خسرو قبادیانی به آن اشاره دارد، نمایه‌ای از عروسک‌های تاریخی کودکان قوم بختیاری در طول تاریخ بود و این عروسک‌ها بر اساس شخصیت‌های تاریخی برخی از سران طوایف و جنگاوران قوم ساخته می‌شد.
در بین بختیاری‌ها عروسکی به نام ˈبازبازکˈ وجود داشت که این عروسک مورد توجه کودکان بختیاری قرار می‌گرفت و تئاتر عروسکی ایران علاوه بر خیمه شب بازی و مبارک، دارای عروسک‌های چون بازبازک، آهو و بره، جی جی ویجی بود که همگی فرهنگ نمایش عروسکی ایران را می‌سازند.
عروسک بازبازک گونه‌ای عروسک نمایشی ایل بختیاری بوده است که مادر بزرگ‌ها به کودکان هدیه می‌دهند و درباره مفهوم واژگانی بازبازک برخی کارشناسان بر این عقیده اند که باز، از بازی به مفهوم نمایش گرفته شده و ˈبازˈ و ˈبازیˈ به مفهوم حرکت موزون هم در فرهنگ ایرانی شناخته شده و حرف ˈکˈ هم مفهومی برای تصغیر است.
نام دیگر این عروسک ˈلال بریک ˈ یا ˈلال بئیک ˈ بود و واژه لال همان گنگ است و بئیک هم یک واژه پهلوی است که از ˈ بوکانˈ شهری واقع در کردستان گرفته شده و ˈبوکˈ هم به معنی عروس است، بنابراین نام دیگر عروسک در واقع ˈعروس خاموشˈ است.
عروسک ˈ بازبازک ˈ ایل بختیاری قدمتی باستانی دارد و پیشینه ساخت این عروسک در ایل بختیاری به دوران تاریخی عصر باستان می‌رسد و این عروسک نمادی از آیینˈ بازی ˈ در ایران باستان بود که ایل بختیاری آن را همراه با موسیقی و شعر خوانی به کار می‌گرفت.
عروسک بختیاری ˈ بازبازک ˈ در بین ایل بزرگ بختیاری یکی از عروسک‌هایی است که هویت نمایش ایرانی را در خود دارد و باز بازک یکی از نخستین عروسک‌های ایرانی بوده است و نشانگر هویت عروسک در نمایش‌های ایرانی است و چهره بختیاری دارد.
در ایل بختیاری برای طراحی عروسک و طراحی رنگ صورت عروسک‌ها از رنگ‌های قالی و لنبکی و چوب استفاده می‌شد و عروسک‌ها دارای ماسک صورتی ثابتی بوده و جنبه شاد داشتند.
عروسک‌های ایرانی هرگز دارای وجهه خشونت نبوده اند و می‌توانند جایگزین عروسک‌های خشن خارجی شوند و عروسک‌های ایرانی نیز دارای کاراکتر های هستند که کودکان به راحتی با آنها همذات پنداری می‌کنند.
کارشناسان معتقدند که دنیای عروسک‌ها فقط به کودکان تعلق ندارد، بلکه این دنیای عروسک‌ها همه گروه‌ها را شامل می‌شود و در ایران شخصیت‌های هنری عروسک را فقط برای کودکان معرفی می‌کنند و رویکرد جدی و درام آن تبدیل به طنز می‌شود.
عروسک به دلیل داشتن ماهیت ساختاری دارای تخیل فراوان است و مخاطبان به راحتی با شخصیت عروسکی ˈ همذات پنداری ˈ می‌کنند.
بیشتر کشورهای جهان یک شخصیت عروسکی ثابت دارند که گویای فرهنگ و تاریخ آن کشور است و این عروسک‌های مشهور سال‌هاست که نسل به نسل به نمایش گذاشته می‌شوند
در بسیاری از موارد در بین این عروسک‌ها یا عروسان خاموش وجه مشترکی وجود دارد و آن مهربانی کودکانه است که کودکان با ان همذات پنداری می‌کنند.
عروسک‌های سنتی بخشی از پشتوانه فرهنگی و اجتماعی مردم اند و آشنایی با شخصیت‌های این عروسک‌ها می‌تواند ایده‌های بسیاری را در طراحی شخصیت‌های نو در ذهن طراحان حوزه کودک و نوجوان ایجاد کند.
امروزه با وجود فیلم‌های انیمیشن و بازی‌های الکترونیکی، کودکان کمتر به دنبال عروسک‌های نخی یا خمیری هستند و شیوه‌های پیشرفته عروسک‌گردانی در دنیا و همچنین طراحی شخصیت‌های عروسکی مدرن روز به روز بر عروسک‌های سنتی غالب می‌شوند.
یک محقق روانشناسی کودک می‌گوید: عروسک‌ها این قابلیت را دارند که در جایگاهی مجازی هر مساله‌ای را عنوان و بازگو کنند و از این راه، بر ذهنیت کودک تأثیر گذار باشند.
محبوبه ظفری در گفت و گو با ایرنا افزود: عروسک‌های تولیدی با براساس رفتارهای کودک ساخته شود نه اینکه مادر، عروسک را به ترفندهای خود به کودک به عنوان یک عنصر تربیتی ارائه دهد.
به دلیل ورود عروسک‌های غربی، هم اکنون ۸۰۰ نوع عروسک شناخته شده بومی مناطق ایران در معرض فراموشی است.
کارشناس حوزه مردم شناسی می‌گوید: کودکان ایران از گذشته تاکنون ۸۰۰ نوع عروسک بومی و محلی را به عنوان همبازی کودکان داشته اند که اینک این عروسک‌ها را باید فراموش شده دانست.
ˈ حمید رضا اردلان گفت: قدمت بسیاری از این ۸۰۰ نوع عروسک بومی و محلی به هزاران سال پیش برمی گردد که در نقاط مختلف کشور به عنوان بخشی از فرهنگ کشور بوده است.
اردلان گفت: علاوه بر خیمه شب بازی و مبارک عروسک‌های چون بازبازک، آهو و بره، جی جی ویجی، پهلوان پنبه همگی ریشه در فرهنگ مناطق ایرانی داشته اند.
به گفته وی، احیای هویت عروسک‌های بومی و محلی ایرانی و معرفی عروسک‌های بومی استان‌ها به خانواده‌ها، می‌تواند از ورود عروسک‌های غربی که هویتی غیر ایرانی دارند جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، اکنون توجه به عروسک و اسباب بازی‌های ساخت داخل می‌تواند بخشی از فضای زندگی کودک و خانواده را پر کند که این نیازمند حمایت از طراحان و سازندگان اسباب بازی‌های بومی و محلی است.

۲۰۹۷

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی چهارمحال وبختیاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۳۳۶۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند نکته نگران کننده درباره وضعیت سردار آزمون

آفتاب‌‌نیوز :

سردار آزمون، ستاره ایرانی این روز‌های باشگاه رم، رفته‌رفته به پایان قرارداد قرضی‌اش با این باشگاه ایتالیایی نزدیک می‌شود و از همین حالا معادلات آینده او در حال بررسی است. سردار، بازیکن باشگاه لورکوزن آلمان است، ولی از آنجایی که ژابی آلونسو، سرمربی اسپانیایی این تیم، علاقه چندانی به حفظ آزمون نداشت، تصمیم گرفت این بازیکن ایرانی را مشروط به تیم دیگری قرض دهد. مشروط به این دلیل که سردار تا سال ۲۰۲۷ با این باشگاه آلمانی قرارداد دارد و اگر تیمی او را می‌خواهد، باید رقم مدنظر لورکوزن را فراهم کند.

درباره سردار آزمون شرایط روشن است. لورکوزن او را به باشگاه رم در ایتالیا به مدت یک سال قرض داده است. در قرارداد منعقدشده بین طرفین، عنوان شده اگر در پایان یک سال، رم خواهان به خدمت گرفتن همیشگی سردار آزمون باشد، باید رقم ۱۲ میلیون یورو به باشگاه لورکوزن بپردازد. اینجا مسئله دردسرساز شده است. لورکوزن چند وقتی بود می‌خواست سردار آزمون را از زنیت به خدمت بگیرد. باشگاه روسی حاضر نمی‌شد سردار آزمون را با رقمی کمتر از ۲۰ میلیون یورو بفروشد. لورکوزن، ولی حاضر به پرداخت چنین رقمی برای این مهاجم ایرانی نبود. به این ترتیب، سردار قراردادش را با زنیت تمدید نکرد تا در آخرین فصل حضورش در روسیه بتواند به‌عنوان بازیکن آزاد، زنیت را ترک کرده و به هر باشگاهی که دوست دارد، برود.

لورکوزن، ولی در میانه‌های همان فصل به مهاجمی جدید احساس نیاز پیدا کرد و از این‌رو در توافقی با مسئولان باشگاه زنیت و از آنجا که فقط شش ماه به پایان قرارداد سردار مانده بود، با ۲.۵ میلیون یورو این ستاره ایرانی را خرید. سردار دقیقا از زمانی که به لورکوزن پیوست مصدوم بود و مدت‌ها طول کشید تا بتواند اولین بازی‌اش را برای این باشگاه آلمانی انجام دهد. پس در وهله نخست، لورکوزن سردار آزمون مصدوم را با ۲.۵ میلیون یورو به آلمان کشاند. سردار در لورکوزن چندان خوش‌شانس نبود؛ علاوه بر مصدومیت، سرمربی تیم هم تغییر کرد تا نوبت به حضور ژابی آلونسو برسد. آلونسو، اما از همان روز نخست نشان داد چندان اعتقادی به این بازیکن ایرانی ندارد؛ چراکه با وجود درخشش سردار در زمان‌های اندکی که به بازی گرفته می‌شد، باز هم حاضر نبود او را در دیدار‌های بعدی در ترکیب اصلی بگذارد. چنین شد که سردار برای حفظ آمادگی به پیشنهاداتی که به دستش می‌رسید، فکر می‌کرد. در برهه‌ای حتی او آماده حضور در باشگاه مارسی فرانسه هم شد، ولی در نهایت آن انتقال هم انجام نشد تا اینکه در ابتدای همین فصل، پیشنهاد جذاب‌تری به دستش رسید؛ انتقال قرضی به باشگاه رم. این یکی به قدر کافی وسوسه‌کننده بود.

رم با ژوزه مورینیو، تیم جذابی به نظر می‌رسید؛ آن‌ها در آخرین روز‌های نقل‌وانتقالات از خرید مهاجم نامی بازمانده بودند و سردار آزمون گزینه بسیار مناسبی برایشان محسوب می‌شد. سردار با علم به اینکه رم به مهاجم نیاز دارد و فرصت بازی بیشتری در مقایسه با لورکوزن نصیبش می‌شود، راهی پایتخت ایتالیا شد. آن زمان، هواداران رمی استقبال خوبی از سردار ایرانی نداشتند و حتی از تصمیم مورینیو انتقاد می‌کردند. مشکل اصلی، ولی نه نارضایتی هواداران، بلکه بخت بد سردار بود؛ رم در آخرین ساعات بازمانده تا بسته‌شدن پنجره نقل‌وانتقالات توانست روملو لوکاکو را راضی کند و به خدمت بگیرد. به همین سادگی، سردار آزمونی که یکی از بخت‌های اصلی رم برای حضور در پیشانی خط حمله بود، با ورود لوکاکو به نیمکت دوخته شد. به غیر از بخت بد، بدن رنجور سردار آزمون هم مزید بر علت شد؛ او علاوه بر روز‌های پرشماری که در لورکوزن به دلیل مصدومیت از دست داد، در رم هم روز‌های مشابهی تجربه کرد تا رفته‌رفته از تفکرات سرمربی برای حضور در ترکیب اصلی دور شود.

بعد‌ها اتفاق بدتری هم رخ داد و ژوزه مورینیو که سردار آزمون را خریده بود (ولی چندان از او استفاده نمی‌کرد) از کار برکنار شد تا نوبت به دنیله دروسی برسد؛ یک مربی جدید با تفکراتی جدیدتر، ولی رفتاری مشابه با سردار آزمون. سردار نه در عصر مورینیو و نه در عصر دروسی فرصتی برای درخشیدن آنچنانی در ترکیب رم به دست نیاورده است. نتیجه را می‌توان به لحاظ آماری هم مورد بررسی قرار داد. این ستاره ایرانی از ۳۴ هفته کنونی در سری A در ۲۵ بازی در فهرست نهایی گنجانده شده که از این تعداد فقط در ۲۰ بازی به زمین فرستاده شده است. نکته نگران‌کننده دقایق اندکی است که سردار بازی کرده است. او در ۲۰ مسابقه فقط سه بازی را در ترکیب اصلی حضور داشته و بقیه را به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفته است. در این مدت هم فقط سه بار گل‌زنی کرده و دو بار پاس گل داده است. میانگین زمانی هر ۱۷۵ دقیقه یک گل برای سردار در لیگ، باعث شده تا حالا رمی‌ها نسبت به خواستن او یا دائمی‌کردن قراردادش تردید داشته باشند.

البته آن‌ها از داشتن این بازیکن ایرانی راضی هستند، ولی اعتقادشان بر این است که سردار آزمون با کارنامه‌ای که از خود به‌جا گذاشته، ارزش پرداخت ۱۲ میلیون یورو را ندارد. به این ترتیب، اگر لورکوزن از خواسته‌اش برای فروش سردار آزمون با چنین رقمی عدول نکند، آن‌وقت این بازیکن ایرانی باید دوباره به آلمان برگردد، اما از آنجا که آلونسو هم سبک سردار آزمون را چندان نمی‌پسندد، پس احتمالا او دوباره باید به تیم دیگری قرض داده شود. البته که اگر لورکوزن حاضر شود رقم فروش سردار را پایین بیاورد، شاید او باشگاه جدیدتری هم پیدا کند. سردار همین روز‌ها در فوتبال اروپا مشتری دارد، ولی بیش از داستان رقم و ارزش مالی این بازیکن، به نظر می‌رسد مصدومیت‌های مکرر، مانعی برای محقق‌شدن خواسته‌هایش در فوتبال اروپا شده است. در این فصل در لیگ، او چهار بازی را به دلیل مصدومیت و پنج بازی را به دلیل حضور در اردوی تیم ملی از دست داده است. فصل قبلش در لورکوزن هفت بازی متوالی را به دلیل مصدومیت از دست داده بود و یک فصل قبل‌تر نیز که در نیم‌فصل دوم به این تیم آلمانی پیوست، در یک نیم‌فصل فقط پنج بازی را به دلیل مصدومیت در ترکیب قرار نگرفت. هرچند این آمار فقط مربوط به بازی‌های لیگ است، اما همین تعداد هم مشخص می‌کند که سردار باید فکری هم به حال بدن رنجورش در فوتبال اروپا کند.

منبع: شرق

دیگر خبرها

  • افتتاح نمایشگاه نقشه‌‌های تاریخی خلیج‌فارس و عروسک‌های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی
  • افتتاح دو نمایشگاه نقشه های تاریخی و کهن خلیج فارس و عروسک های بومی اقوام ایرانی برای اولین بار در خوزستان
  • چند نکته نگران کننده درباره وضعیت سردار آزمون
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • ماجرای بدن رنجور سردار آزمون چیست؟
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • پارک بازی کودکان المغازی؛‌ بانک جدید حملات رژیم صهیونیستی
  • کارگاه اموزشی هنرمند ایرانی در قزاقستان
  • پوشش تحصیلی ۹۹.۸ درصدی مقطع ابتدایی در چهارمحال و بختیای