Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،آموزش و یادگیری در این دوران اما همیشه به صورت کنترل شده و از پیش تعیین شده نیست. کودکان همزمان با رشد جسمی و افزایش سن در محیط خانواده و جامعه، رشد روحی و روانی نیز پیدا کرده و از تمامی پدیده‌های اطراف‌شان تاثیر می‌پذیرند. از مهم‌ترین ابزارهایی که کودکان در دوران رشد خود با آن سروکار داشته و بیشترین زمان خود را با آن می‌گذرانند، اسباب‌بازی‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وسایلی که هرچند ظاهرا نقشی جز سرگرمی و گذراندن اوقات فراغت کودکان ندارند اما نباید از تاثیرات فراوان و چشمگیر آنها در شکل‌گیری شخصیت و علایق کودکان غافل شد.

سیر تکامل اسباب‌بازی در دنیا
تاریخچه اسباب‌بازی‌ها را در دنیا می‌توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. می‌توان گفت ابتدایی‌ترین وسایلی که از آنها با عنوان اسباب‌بازی یاد می‌شود، در میان کاوش‌های باستان‌شناسان کشف شده‌اند. مجسمه‌هایی از جنس سفال و به شکل انسان و چهارپایان و پرندگان اما در دهه‌های اخیر، رشد چشمگیری در بازار طراحی، تولید و فروش اسباب‌بازی‌ها به وجود آمده است.

با این حال اما تاریخچه مکتوب و دقیقی در زمینه سیرتحول اسباب‌بازی‌ها وجود ندارد. آنچه مسلم است، اولین وسایل سرگرمی کودکان در سده اخیر، عروسک‌ها بوده‌اند. تکه پارچه‌هایی به هم دوخته و به اشکال مختلف. عروسک‌ها اما تا مدت‌ها به‌عنوان وسیله‌ای دخترانه برای سرگرمی شناخته می‌شدند و هرچند در دهه 60 میلادی با تولید عروسک‌های مخصوص پسران این تابو تا حدودی شکسته شد اما باز هم این سبک از اسباب‌بازی بیشتر محبوب دختر بچه‌ها بود. در مقابل، اسباب محبوب پسر بچه‌ها، توپ‌هایی بود که در آن زمان از پارچه‌هایی در هم تنیده درست می‌شد.

 بازی‌هایی به سبک شمشیر دولبه
حجت‌الاسلام مهدی دهقان‌نیری، کارشناس تربیت کودکان  اظهار داشت: «در مبحث اثرات بازی‌های رایانه‌ای و از منظر روانشناسی، قبل از بررسی مضرات بازی‌ها، باید به شیوه اثرگذاری آنها اشاره کنیم و نکته قابل تامل این است که این بازی‌ها، ضمیر ناخودآگاه کودکان و نوجوانان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این سبک بازی‌ها مانند شمشیر دولبه است که هم می‌تواند مفید و مثمرثمر باشد و هم مخرب و مضر.

می‌توان گفت اولین اثر بازی‌های رایانه‌ای، آشنایی با فرهنگ‌های مختلف است و بازی‌سازی که خیلی‌ها بعد از هنر فیلمسازی و سینما، آن را هنر هشتم می‌دانند، ابزاری مهم و تاثیر‌گذار در زمینه تبلیغات است اما از آنجا که درصد زیادی از این ابزار قدرتمند در اختیار کشور‌های غربی است، از آن در زمینه اشاعه فرهنگ مورد نظر خود در کشور‌های هدف که اکثرا جهان سوم هستند، استفاده می‌کنند.»

وی در ادامه افزود: «بنابر آمار رسمی، در سال 1394 در ایران چیزی حدود 24 میلیون گیمر(Gamer) وجود داشت که حدود 19 میلیون نفر از آنها بازی‌های سبک اکشن را انجام می‌دهند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک تهییج بیش از اندازه است. همچنین با دست گذاشتن روی موارد منع شده در بیشتر کشور‌های اسلامی، مانند رقص و تصاویر زننده، ذهن درصد زیادی از افراد آن جوامع را به خود معطوف می‌کنند.»

این کارشناس تربیت کودکان یادآور شد: «اولین قدم برای انجام این کار، حساسیت زدایی است. بازی‌سازان با قرار دادن صحنه‌های جنسی و زننده در بطن شخصیت اصلی یک بازی اکشن یا فکری، آرام آرام و بدون حاشیه وجود چنین مواردی را عادی‌سازی کرده و به گفته متخصصان، اولین گام‌ها برای پدیده غلبه ذهنی برداشته شده است.»

حجت‌الاسلام دهقان‌نیری تاکید کرد: «مهم‌ترین خصیصه کودکان و نوجوانان، ذهنیت پویا و فعال است و باید گفت آنها قدرت تخیل بالایی دارند. بازی‌های رایانه‌ای اما تحت این غلبه ذهنی، این پویایی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. حال دیگر ذهن کودکان درگیر استرس ناشی از عشق به قهرمان داستان است و تمامی هم و غم آنها شبیه‌سازی خود به آن شخصیت است. این استرس حتی در خواب نیز آنها را رها نمی‌کند. این درگیری‌های ذهنی، حجم زیادی از ظرفیت فعالیت ذهن را مشغول خود کرده و فرآیند یادگیری و تحصیلی کودکان و نوجوانان را مختل می‌کند.

نتیجه آن هم مشخص است؛ پرخاشگری یا انزواطلبی.» وی گفت: «از سوی دیگر رابطه این قهرمانان با منجی است؛ در همه ادیان به ظهور یک منجی در آخرالزمان اعتقاد دارند و کشور‌های غربی نیز نتوانستند برای مقابله با این قضیه اقدامی انجام دهند. در نتیجه، دست به جایگزینی منجی الهی با منجی دنیوی خودساخته زده‌اند. این منجی‌های خود ساخته، برخلاف منجی الهی که براساس روایات از منطقه شرق ظهور می‌کند، قرار است از غرب و از جانب کشور‌هایی مانند آمریکا ظهور کرده و به مبارزه با شرق به‌عنوان محور شرارت بپردازند. نهایتا باید گفت که بهترین راه مقابله با این جریانات فرهنگی، مقابله به‌مثل است و ایران نیز باید با ساخت بازی‌های رایانه‌ای قوی، فرهنگ غنی خود را در ایران و در سراسر دنیا ترویج دهد.»

برخورد قهری بی‌نتیجه است
مدت‌هاست که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران با تلاش برای ترویج ساخت بازی‌های رایانه‌ای داخلی و هدایت کودکان و نوجوانان به سمت بازی‌های دارای استانداردهای اخلاقی، سعی در مقابله با این هجمه‌های فرهنگی دارد.

هرچند هنوز شیوه دفاعی در اکثر خانواده‌ها جایگزینی تفریحات سالم و با تحرک به جای بازی‌های رایانه‌ای است اما چیزی که مشخص است آن است که در قرن 21 و در عصر اطلاعات، دیگر اقدامات قهری مانند این و حتی جلوگیری از ورود برخی بازی‌ها به کشور سود چندانی نخواهد داشت. باید در نظر داشت که تنها راه مقابله با نفوذ سبک زندگی غربی در کشور، فرهنگ‌سازی با تکیه بر تمدن ایرانی- اسلامی است و اگر هرچه زودتر فکری برای این قاتل خاموش فرهنگی نشود در تربیت اجتماعی و فرهنگی نسل‌های آینده کشور با نتیجه‌ای فاجعه‌بار روبه‌رو خواهیم شد.

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

تاثیرات  بازی‌های رایانه‌ای

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۱۷۶۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت

به گزارش خبرنگار مهر، کیا عاشوری بعد از ظهر یک شنبه طی دیدار با مدیرکل و معاونان فرهنگی و اداری‌مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان اظهار کرد: حوزه فرهنگ، نیازمند توجه بیشتر است و چنانچه دغدغه مند این عرصه هستیم، لازم است از کانون و دیگر مجموعه‌های فرهنگی حمایت کنیم.

فرماندار رشت بر لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت تاکید کرد و گفت: غفلت متولیان، امکان نقش آفرینی دشمنان و تأثیر گذاری آموزه‌های آنان را در ذهن و ضمیر نسل کودک و نوجوان فراهم می‌کند.

وی بر همین اساس نیز نقش کانون را مهم ارزیابی و با قدردانی از اهتمام دست اندرکاران این نهاد فرهنگی در جهت جذب مخاطب و جذاب سازی فعالیت‌ها ادامه داد: افزایش ارتباط میان نسلی، مدیریت حضور آینده سازان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین، ایجاد بسترهای مناسب برای همراهی خانواده‌ها، از اولویت‌های مجموعه‌های فرهنگی به شمار می‌رود.

عاشوری با اشاره به اهمیت افزایش سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان برای مواجهه با تهاجم فرهنگی بیگانگان و با ضروری توصیف کردن پیوست تربیتی فعالیت‌ها ادامه داد: برای فرهنگ سازی، لازم‌است از افراط و تفریط پرهیز کرده و با حمایت‌های مالی از فعالان فرهنگی و استفاده از نیروی انسانی توانمند نقش آفرین باشیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه فضاهای فرهنگی در دستورکار مسئولان است و با استقبال از راه‌انداری مرکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرستان رشت تصریح کرد: با تعریف طرح‌های عمرانی مناسب از سوی کانون، نسبت به تأیید پروژه و اختصاص منابع مالی لازم اقدام می‌کنیم.

کد خبر 6097370

دیگر خبرها

  • ترویج و آموزش مالکیت معنوی به کودکان و نوجوانان
  • لزوم راه اندازی مرکز فرهنگی هنری در مسکن مهر رشت
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • فراخوان جشنواره راویان غدیر در استان قزوین
  • مرحله استانی نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی در ساری برگزار می‌شود
  • برگزاری جشنواره هنر‌های نمایشی مازندران در ساری 
  • یادآوری خاطرات با نسخه بدنساز داستان اسباب بازی ها(عکس)
  • برپایی دو رویداد در باغ هنر برای کودکان و نوجوانان
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم